EVS koneferans i Leeds

Förra (läs v.39) veckan hoppade jag och Lea på det nationella höghastighetståget för att ta oss till EVS koneferansen i


Leeds för att delta i den första "arrival-training".

I och med att jag blev godkänd som EVS, European Voluntery Service, volontär som dels betyder att hela mitt volontär år är sponsrat av EU för att få ungdomar att känna sig som europeer istället landsmän från olika länder, och dels betyder att jag måste (men jag vill ju självklart) åka på lite olika koneferanser som den här för att träffa andra volontärer och utbyta erfarenheter och lära mig mer om UK.

En väldigt rolig sak som vi fick lära oss innan vi åkte var att vem du än frågar så ligger allting "around the corner" eller "around the corner, fifteen minutes", och det sjuka i kråksången är att det stämde! =P När vi frågade efter vägen sa de flesta att det ligger runt hörnet ungefär femton minuter, kan ju bero på att Leeds bara är halvstor och byggd i en cirkel men ändå...

Vi bodde på ett hotell nästan mitt inne i Leeds, bilden ovan är tagen från fönstret i mitt rum, som hade ca 400 identiskt inredda rum i modern IKEA-stil. Jag lägger ingen värdering i det för rummen var  fina men bara så att ni får en bild =) Det serverads också frukost varje morgon nere i Lobbyn med vita toast (vad trodde du??), croissanter, mjölk, flingor och vi hade tillgång till en kaffe och juice maskin så det var najs.

Varje dag ( iofs bara under tre dagar men ändå :P) gick vi till ett lokalt koneferans center som, ironiskt nog, låg ca femton minuter bort om man gick runt hörnet på hotellet. Första dan handlade mest om att lära känna varandra och prata lite om olika kulturer, så resultatet blev att jag lärde känna massa sköna människor samt lära mig säga "fuck you" och att någon är full på tre olika sätt. Jag lärde mig också att tummen upp, som hos oss betyder att något är bra, betyder i mellanöstern "in your ass", så om ni någonsin reser till mellanöstern så kan det vara bra att veta att tummen upp är ungefär lika med att ge någon långfingret. I slutet på dan lekte alla volontärer lite lekar, dels samarbetslekar och dels en typisk lek från hemlandet. Min och Karolins lek blev datten medan volontärerna från SydAmerika och nåt litet land i Afrika försökte lära oss lite olika lekar, men jag tror att vi var nog lite tröga för ingen fattade:P Menmen det var kul ändå =)
De som läst ordentligt kanske undrar hur volontärer från icke-Eu-Länder kan få EU-bidrag, en fråga som vi var många som delade och som det tog våran "lärare" Bob ett tag att få fram svaret på. Svaret är att några få människor i länder som EU samarbetar med eller länder som EU vill vara bra "kompis" med också kan söka bidrag.

Dag två lärde vi oss mer om UK och hur det är att leva och jobba här. Vi lärde oss också, äntligen, skillnaden mellan United Kingdom och Great Britian. Skillnaden är den att GB bara är själv ön medan UK är en förkortning av United Kingdom of England, Skottland, Wales and Northen Irland, så nu vet ni det! :D

På kvällen den andra dagen och nästan hela den tredje dagen fick de som ville, och det inkluderar mig, plugga förebyggande säkerhet och allmän säkerhet på företag för det brittiska säkerhets konsulatet. Sen på eftermiddagen den tredje dagen så avlade vi ett prov som utformsmässigt liknande högskoleprovet så resultatet borde komma inom några veckor. Det hela kändes väldigt bra och om det går hela vägen kan jag lägga titeln (med egen översättning) "Brittiska säkerhets konsultatets ombud av första graden" på mitt CV, låter lite maffigt tycker jag =D

Resan hem gick hyfsat smärtfritt, bortsätt från att tåget var försenat 2 h men det gör att vi borde få tillbaka pengarna på biljetten så det gjorde inte så mycket.

Cheers

Kommentarer
Postat av: Emma

Ingen dålig rang du har du, snacka om att folk kommer vilja ha dig här i swe när du söker jobb:)

Du verkar ha det jättebra, synd bara att vi (läs jag) saknar dig, det är tomt utan dig på något sätt, inte samma sak att umgås med den andra kompisarna utan dig.



Kramar Emma

2009-10-06 @ 10:07:06
URL: http://shorty9.blogg.se/
Postat av: Martin Sjöstrand

Smidigt att ha allt runt hörnet haha ;)

Härligt att ni har kul!

2009-10-06 @ 11:39:11
Postat av: Jesper

Låter hur gött som hellst!! framförallt o ha allt runt hörnet, hade ju vart perfekt:P

Lyckas du så kommer ja se upp te dej, låter ju som att du e högt uppsatt i brittisk säkerhetstjänst, men de e ju bara som de låter:P



Ha de gött!!!! Du e saknad!!!

2009-10-06 @ 17:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0